Great Ocean Road -> Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van LissyenJeroen - WaarBenJij.nu Great Ocean Road -> Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van LissyenJeroen - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road -> Melbourne

Door: Jeroen & Lissy

25 December 2013 | Australië, Melbourne

Vanuit Cape Otway zijn we vroeg vertrokken. Om alsnog koala's te gaan zien. Want in de omgeving van de camping zitten ze wel degelijk. We hebben veel koala's gezien!! :-) na een half uur slinger de slang door de bergen, kwamen we weer uit langs de kust. Bij de 12 apostelen. Fantastisch om te zien!! We zijn onderweg veel gestopt en hebben veel moois gezien. Uiteindelijk hebben we in Warrnambool (154km) een camping gezocht. Deze plaats is tevens het einde van de Great Ocean Road.

Vanuit Daar zijn we het binnenland weer in gereden. Naar Halls Gap (171km) dit plaatsje ligt midden in het Grampians National Park. Het grootste natuurreservaat van Victoria. Met meer dan 160km aan wandelpaden kunnen we ons best vermaken. Uiteraard zijn we als eerste weer naar de VVV geweest. Daar hebben we info gekregen over een mooie wandeltocht. Op naar een camping. Bij toeval komen we uit bij een camping die door een Nederlands stel wordt gerund. En daar krijgen we nog meer mogelijkheden. Omdat het erg warm is raden ze ons aan om eerst even bij het zwembad te gaan liggen en dan vroeg een hapje te eten en dan naar de Balconies te gaan. Daar is ook vaak een mooie zonsondergang te zien. Op de camping kamperen trouwens ook kangoeroes en emoes. Heel leuk om zo'n grote groep te zien. We waren hierdoor een beetje afgeleid en tegen de tijd dat we naar de Balconies moesten was het helaas helemaal grijs en bewolkt. We zijn wel naar de Balconies gelopen, maar zijn voor zonsondergang weer terug gegaan naar de camping. We houden er namelijk niet van om in het donker te rijden. En maar goed ook. We hadden namelijk 2 walibi's voor de auto. Gelukkig konden we op tijd stoppen.

De volgende dag vroeg opgestaan. Stevig ontbeten en bepakt en bezakt op pad voor de uitgestippelde wandeling. En dat nog wel op Lissy's verjaardag... De wandeling loopt naar een van de mooiste uitkijkpunten in de Grampians. Steile stukken werden afgewisseld met vlakke rotsplateaus en een nauwelijks schouderbrede passage tussen twee hoge rotsen. Het uitzicht was het klimmen en klauteren zeker waard. Terug bij de camper aangekomen zijn we ingestapt en 190 km verder gereden naar Ballarat. Weer een goudzoekersstadje. Maar één waar je geen vergunning nodig hebt omdat je goud zoekt in een soort openluchtmuseum.

Het is eindelijk zover! We gaan goud zoeken!! Direct na de kassa van Sovereign Hill stapten we binnen in het jaar 1851. Het museum vertelt het verhaal van Ballarat's gekte na de vondst van goud. Super leuk om te zien, maar we kwamen natuurlijk om het zelf te zoeken. Je kunt er geen 'nuggets' meer vinden, maar wel kleine snippertjes in het beekje. Wij eerst naar een als goudzoeker geklede man om te vragen hoe we het goud kunnen vinden. "Je pakt een pannetje, schept in het beekje, schudden (want goud is zwaarder dan stenen en zand, dus zakt 't naar de bodem), de grote stenen eruit vegen, schudden, water erin, schudden, draaien, water erin, schudden, draaien, water erin, schudden, draaien en dan pak je er zo 3 van deze stukjes uit" dus al voor we zelf een pannetje vastgepakt hadden, hadden we al 3 snippertjes goud ! :-) De Chinees naast ons keek een beetje jaloers omdat die al even bezig was zonder iets te hebben gevraagd en nog niets had gevonden... Hahaha. Afijn, wij een potje gekocht en we zijn aan de slag gegaan. Best zwaar, zo gehurkt langs het beekje. Schudden, draaien, schudden, draaien. Maaaaar, we hebben goud gevonden! Het was super leuk om te doen!

En toen was ons camperavontuur in Australië voorbij. We hebben in totaal 6927 kilometer gereden in 38 dagen, we hebben 19 keer moeten tanken en we hebben op 31 verschillende campings gestaan. Het was in één woord fantastisch!! En het mooie is; er komt nog zo'n avontuur in Nieuw Zeeland! ;-) Na het ontbijt hebben we de camper uitgemest. Wat verzamel je veel in 5 weken.. Spitman is er blij mee! Tassen ingepakt (oei wat zitten ze ineens vol) en op naar Melbourne (171km) om de camper in te leveren. Nog even spannend ivm de sterren in de voorruit. Tijdens de inspectie van de camper werd er niets van gezegd. Ze had het niet gezien en wij hebben onze mond erover gehouden. Terug binnen zag ze dat we gebeld hadden ivm ruitschade dus moesten we alsnog betalen. Gelukkig maar $75,-. Een meevallertje dus. Vanaf Apollo naar de stad met een taxi. We verblijven in een hotel in Southbank, de zuidelijke oever van de Yarra River naast de Eureka Tower. Het hoogste gebouw van de stad. Het is erg fijn om weer een beetje ruimte te hebben en in een echt bed te kunnen slapen na 5 weken in de camper. Na het droppen van de bagage gaan we de stad in. Het weer is niet om over naar huis te schrijven.. Miezer... Bah. Eerst maar eens een bak koffie tijdens het bekijken van de plattegrond. Daarna een verjaardagscadeau voor Lis uitgezocht. Het is een Pandora armband geworden met bedels van Australië/Nieuw Zeeland eraan. (kangoeroe, koala, opera house, pinguïn, schildpad, walvis & kiwi). Na het shoppen hadden we een afspraak met Mark. We hebben hem ontmoet tijdens onze Outback trip en hij woont in Melbourne. We hebben een paar drankjes gedronken in een bar op Federation Square, het middelpunt van de stad. Dat was erg gezellig. Hij heeft ons ook tips gegeven hoe we in de korte tijd die we hebben zoveel mogelijk kunnen zien. Altijd fijn! De dag hebben we afgesloten in een restaurant aan de waterkant.

Op aanraden van Mark zijn we de volgende ochtend gaan ontbijten bij een leuk koffiebarretje in de stad, Caffe e Biscotti. Heerlijk!! Daarna zijn we naar de St. Pauls Cathedral en het Ian Potter Centre gelopen. Vervolgens zijn we langs de Yarra naar de Rod Laver Arena gelopen. De tennisvelden waar de Australian Open van 13 tot 26 januari wordt gehouden. Omdat ze al druk zijn met de voorbereidingen hiervoor was het niet mogelijk om een rondleiding te krijgen... Heel jammer! Dan maar door naar de National Gallery of Victoria voor het grootste glazen dak. Maar helaas zijn ze op dinsdag gesloten... Goed.. Dan naar de Rialto Tower voor een drankje op de 55e verdieping. De mevrouw bij de ingang vertelde ons heel subtiel dat er een dresscode van toepassing is.. Met andere woorden; jullie zijn niet geschikt om hier binnen te komen... Welja... Na 3x nee moet het toch een keer lukken... Dan maar naar een barretje op het water onder de voetgangersbrug bij ons hotel. Dat was wel geslaagd al klinkt een bar onder de brug een beetje luguber. Vervolgens zijn we naar de Eureka Tower gelopen waar je op de 88e verdieping op het skydeck een prachtig uitzicht hebt zónder dresscode ;-). We hebben een combikaart gekocht zodat we 's avonds met de lichtjes nog een keer naar boven konden. Vervolgens zijn we naar Federation Square gelopen voor de Carols by Candlelight. We wisten niet dat er zoveel kerstliedjes zijn. De helft kenden we niet.

1e kerstdag. Best vreemd om wakker te worden aan de andere kant van de wereld. Zwemkleding aan en met de tram naar Port Melbourne. Mark had weer een tip voor een gezellig restaurantje. En hij had niet gelogen. Na een heerlijke koffie en een goed ontbijt waren we klaar voor 4.4km lopen naar St. Kilda Beach. Ook dat was een aanrader volgens Mark. We weten niet waar hij dat vandaan heeft maar we vonden er niet veel aan... Aangekomen op het strand viel het eigenlijk ook een beetje tegen. Met een grote groep vrienden en familie is het vast heel gezellig om er kerst te vieren, maar voor ons was het een dag als alle anderen. Na een paar uur in de zon hebben we de tram naar de stad gepakt en zijn we op Federation Square gaan zitten. Daar vertonen ze kerstfilms als Home Alone enzo. Na een tijdje terug naar het hotel voor een douche om vervolgens weer de stad in te gaan om een hapje te eten. Althans dat dachten we. De meeste restaurants zijn met kerst alleen open voor de lunch. Tegen de avond sluiten ze gewoon. Waar het de afgelopen dagen afgeladen was, was nu niets te doen. Gelukkig hebben we uiteindelijk wel een restaurant gevonden welke open was. 'S avonds hebben we nog op Federation Square gezeten om Shrek te kijken :-). Ook moest onze tas ingepakt worden want op Boxing Day (2e kerstdag voor ons) vliegen we naar Sydney.

We'll keep you updated!
No worries! X

• 26 December 2013 - 01:59

Marielle:

Have a good Boxing day...
    Goede vlucht en heeeeeeeeel veel plezier in Sydney! Ik ben erg benieuwd of ie het haalt bij Barca... Ik denk het wel.... Xxx