The Entrance -> Great Ocean Road - Reisverslag uit Cape Otway, Australië van LissyenJeroen - WaarBenJij.nu The Entrance -> Great Ocean Road - Reisverslag uit Cape Otway, Australië van LissyenJeroen - WaarBenJij.nu

The Entrance -> Great Ocean Road

Door: Jeroen & Lissy

18 December 2013 | Australië, Cape Otway

Het is -hoe slecht ook- onze gewoonte geworden om aan het einde van de middag een wijntje te drinken bij de camper. Zo ook vandaag na een warme dag in de zon. Vanaf de overburen kwam steeds een heerlijke geur voorbij. Met onze hamburger, aardappeltjes en sla in gedachten werden we toch een beetje jaloers... Afijn wij zitten te kletsen, komt ineens de overbuurvrouw uit Melbourne naar ons toe. Of we ook een stukje lamsvlees willen proeven want we hebben de hele middag in de geur gezeten... Túúrlijk willen we dat. We kregen een portie met zelfgemaakte bbq saus. Heerlijk was het. We hebben zitten praten over onze reis, over hun reis, over van alles. En tot slot kregen we ook nog 2 Myki kaarten waarmee we in Melbourne kunnen reizen met het ov, een kaart van Sydney e.o. en een boekje over Philip Island van ze. Het is ongelofelijk hoe vriendelijk en gastvrij de Australiërs zijn. Dat blijkt wel weer bij deze mensen. We kennen ze niet eens, maar ze delen alles met je. Geweldig!

Op weg naar de Blue Mountains (193km). 'S middags zijn we gestopt bij de Three Sisters. Drie vrijstaande zandsteenpieken die volgens de Aboriginals de drie betoverde zussen Gunnedoo, Meenhi en Weemala zijn, die, toen zij met drie vrijers flirtten, door hun vader voor straf in rotsen werden veranderd. Daarna hebben we de Blue Mountains ontdekt door een Unlimited Discovery Pass te kopen. Hiermee konden we met de Scenic Skyway (kabelbaan met glasbodem), de Scenic Railway (steilste trein ter wereld, 52 graden), de Scenic Cableway (Australiës grootste kabelbaan) en de Scenic Walkway (looppad door de Blue Mountains). Bij zonsondergang zijn we naar een uitzichtpunt gereden zodat we een prachtig zicht hadden op de Three Sisters.

De volgende ochtend hebben we de Blue Mountains weer verlaten om via Wollongong (grootste Boeddistische tempel van het zuidelijk halfrond) door te rijden naar Kiama (210km). Hier kun je een big blowhole bezichtigen. Tenminste, als de wind goed staat weten we nu... Alleen bij zuidoosten wind heeft de zee kracht genoeg om het water via het gat omhoog te spuiten. Helaas voor ons konden we alleen het gat bekijken... Ach, de camping was prima in orde dus hebben we daar de middag maar doorgebracht bij het zwembad. Ook niet vervelend.

Nog 8 dagen voor ons camper avontuur in Australië er op zit.. En nog ruim 1900 km te rijden. Dat wordt best krap. Dus hebben we besloten om een dag alleen maar te rijden. 557km om precies te zijn. We hebben weer veel verschillende landschappen gezien, honderden kleuren groen, bruin, geel. Ook zijn we weer een staatsgrens gepasseerd. We zijn nu in Victoria. We zijn van Kiama naar Beechworth gereden. Een oud, uit een western geslopen dorpje waar nog steeds goud wordt gevonden. Interessant!! ;-) Helaas heb je een vergunning nodig om goud te mogen zoeken. Geen goud voor kerst dit jaar... Hihi op de camping aangekomen wisten we niet wat we hoorden.. Duizenden krekels zijn met de rookwolken van de branden rondom Sydney meegekomen en zitten nu in de omgeving van Beechworth. Wat een kabaal. Je oren gingen ervan suizen. Gelukkig hielden ze bij zonsondergang op en begonnen ze pas weer bij zonsopkomst.

Vanuit het binnenland zijn we weer richting de kust gereden. Door de Australische Alpen over de Great Alpine Road naar Lakes Entrance (303km). Het hoogste punt lag vandaag op 1825 meter. Slinger de slang omhoog en naar beneden. Langs bossen, meren, beekjes, wijngaarden en boerderijen. We zijn gestopt bij een kersenboertje. $7 voor een kilo overheerlijke kersen. We mochten ook in de boomgaard kijken. Enorme trossen kersen. Wel 2 kilo per tros. Zo heb ik ze nog nooit gezien. Hij had speciale bomen zei 'ie. 'S middags zat Jeroen achter het stuur. We reden op een bergweg en ineens stond er een politieauto langs de kant van de weg en twee agenten midden op de weg. Alcoholcontrole. Best gek, midden op de dag, 13:30uur. We konden na een praatje gewoon doorrijden. Aangekomen op de camping hebben we niet veel meer gedaan. We hebben even over het strand gelopen, gekke vogels gespot en bij de camper in de zon met een wijntje en een chipje de route voor de volgende dag bepaald. En daarna natuurlijk een bbq als avondeten want alles gaat op de bbq (of eigenlijk bakplaat) hier.

Vanuit Lakes Entrance weer ruim 300 km gereden naar Phillip Island. Bekend om z'n pinguïn parade. Ook leeft er een kolonie van 5000-6000 zeehonden. Maar om een of andere reden hebben we er geen één gezien. Waarschijnlijk allemaal even zwemmen... Bij zonsondergang komen honderden pinguïns aan land om hun jongen te voeren. Ze rollen uit de golven en 'lopen' dan het eiland op. Heel grappig om te zien. Helaas mochten er geen foto's van gemaakt worden. Al hebben we heel stiekem wel een klein stukje gefilmd. Ssst. ;-) Ook kwam er nog een kangoeroe langs hoppen. Super gaaf! Langs het looppad terug naar het bezoekerscentrum konden we veel jongen zien. Die verstoppen zich in hun hol en krijsen naar elke volwassen pinguïn die voorbij komt en vallen ze zowat aan om voedsel te krijgen. De rangers weten niet waarom ze dit doen. Of ze hun ouders niet herkennen of ze van elke volwassen pinguïn eten proberen te krijgen. Het is in ieder geval heel grappig om te zien hoe zo'n kleine fluffy pinguïn een volwassen pinguïn achterna gaat. Na afloop hebben we nog even onder de camper gekeken of er geen pinguïn onder zat. Dat was niet het geval dus we konden gewoon terug naar de camping.

Nu op naar het beginpunt van de Great Ocean Road, Torquay (299km). Onderweg zijn we gestopt bij een informatiepunt. Daar werkte een Nederlander die sinds 1953 in Australië woont. Hij kon ons veel leuke stops aanbevelen en heeft veel aantekeningen gemaakt op de kaart. Daar gaan we zeker gebruik van maken. De route voor de komende 755km is uitgestippeld.

We zijn klaar voor de Great Ocean Road. De folder zegt "breathtaking scenery, thrilling adventures and world class food and wine. It's all just around the corner on your Great Ocean Road trip. Laat maar komen!! :-) via Bells Beach (surf kampioenschappen) rijden we naar Aireys Inlet. Hier staan het Split Point Lighthouse. We rijden vervolgens langs de Great Ocean Road Memorial Arch. De Great Ocean road is aangelegd door militairen die gestreden hebben in de 1e Wereldoorlog ter nagedachtenis aan de gevallenen. Vanuit daar zijn we naar de Erskine Falls gereden en hebben daar even gekeken om vervolgens naar een uitzichtpunt te rijden. Prachtig uitzicht op de Great Ocean Road.Vanuit daar door naar Kennett River om koala's te spotten. Dat is gelukt. Eindelijk een wilde koala gezien. En níet één, nee 5!! Prachtige beesten. Vervolgens zijn we naar Maits Rest gereden voor een bush walk. Mega hoge en brede eucalyptus bomen gezien. En toen was dag 1 op de Great Ocean Road al om. Van de meneer bij de Tourist Information hadden we de tip gekregen om in Bimbi Park te slapen."camp with koalas" zegt de folder. Super leuk! Als ze er zitten tenminste... Alle eucalyptus bomen zijn door de campingeigenaar met metalen buizen omwikkeld waardoor koala's de bomen niet in kunnen. Welgeteld 1 boom op de camping heeft dat niet. Er zitten dus koala's op de camping. Maar dit is anders dan we ons hadden voorgesteld. En ze durven er nog grof geld voor te vragen ook. Beetje jammer.

Happy days, no worries!

• 18 December 2013 - 09:18

Marijke En Geert Rutjes- Van Merwijk:

Hallo lieve luitjes, wat leuk om te lezen dat de australiërs zo gastvrij zijn. Deze zomer zijn twee Gendtse broers die al 40 jaar geeimigreed zijn hier geweest en zij hadden me dit ook verteld.
    Naast al het fantastische wat jullie zien en beleven doet het me zo goed dat jullie ook zo ervaren. Verder blijft het steeds genieten "om op afstand met julie mee te reizen".Ben al weer benieud naar jullie volgende verslag! kuskus Geert& Marijke

• 18 December 2013 - 09:27

Jos De Wit:

Jeetje wat een afstanden,wel veel te zien.wat fijn,dat het zo goed gaat en dat jullie zo genieten,bedankt voor de kaart

• 18 December 2013 - 10:55

JP:

Wat een heerlijk verhaal weer! Een heerlijke onderbreking van de werkdag ;-) Heel veel plezier nog met de camper en alvast veel plezier en fijne (feest)dagen in Sydney!!

• 18 December 2013 - 14:24

Ria J.:

Helemaal GEWELDIG !! Ik zit zó te genieten bij het lezen van jullie verhaal. En de herinneringen van onze reis komen zo ook weer tot leven. Wat is het toch een superland ! Veel plezier nog !

• 18 December 2013 - 19:40

Lionne:

Hee Aussies,

Wat leuk om jullie verhalen weer te lezen en super om te horen dat jullie zo genieten. Wou dat ik even bij jullie kon zijn ;-) Veel plezier en kijk al weer uit naar het volgende verslag. Veel liefs, Lillie

• 19 December 2013 - 19:34

Paula:

Hoi Lisje en Jeroen, wat hartstikke leuk geschreven weer!!! En dan die kabelbaan met een glasplaat, pffff iets voor mij:-( Wat jullie allemaal meemaken zeg! Dagje rijden van ruim 500 km zal wel bikkelen zijn geweest. Voor straks (2 nachtjes) een hele fijne verjaardag. Heel veel plezier verder!
    Doeg

• 20 December 2013 - 10:14

Tessa:

Wow, jullie zien er goed uit zeg!
    Vol op genieten zo te zien!
    Kan ik niet een weekje langskomen??
    Xx

• 21 December 2013 - 15:08

Corrie:

Leuk om jullie verhalen te lezen.ziet er allemaal geweldig uit.groetjes.

• 22 December 2013 - 13:28

Agnes:

Hallo jongelui,
    Wat een avonturen, wat een mooie ervaring en voor straks een herinnering. Ik ben een klein beetje jaloers op jullie avontuurlijke inslag. Geniet er nog van. Er komt vast nog veel meer moois op jullie route en wij kunnen mee genieten. Gr.agnes