Yeppoon - Kilcoy - Reisverslag uit Kilcoy, Australië van LissyenJeroen - WaarBenJij.nu Yeppoon - Kilcoy - Reisverslag uit Kilcoy, Australië van LissyenJeroen - WaarBenJij.nu

Yeppoon - Kilcoy

Door: Jeroen & Lissy

03 December 2013 | Australië, Kilcoy

Op zoek naar steak... We hebben een prima restaurant gevonden. En toevallig was het daar dinsdag steak dag :-) 400gr steak + patat voor $10. Omgerekend dus € 7,-. Prima deal! Terug op de camping hebben we een flesje wijn soldaat gemaakt. LIFE IS GOOD!!

Oh ja, we zijn helemaal vergeten te vertellen hoe we aan de wijnglazen komen. In de camper is de glascollectie nogal basic.. 2 sapglazen. That's it. Daar gaan we natuurlijk geen wijn uit drinken.. Wij naar de supermarkt. Geen wijnglazen. Op naar de slijter. 3 flessen wijn uitgezocht en bij de kassa hebben we doodleuk gevraagd of hij ook wijnglazen verkocht. "Want deze wijn uit plastic bekers drinken is ook zo wat..." Nee, ze verkochten geen glazen, maar hij had nog wel weggevertjes staan. Die mochten we wel meenemen. Happy days & enjoy! Top geregeld!! Nu drinken we dus wijn uit gratis glazen... Stelletje schooiers dat we er rond lopen ;-) hahahaha

Woensdag 27 november was niet onze lucky day... Onderweg van Yeppoon naar Bundaberg (383km) 2 stenen op onze voorruit gehad.. 2 sterren erin... En we hebben geen aanvullende verzekering afgesloten voor glas, banden en bodemschade... We raken dus waarschijnlijk onze borg kwijt als we de camper terugbrengen. En misschien moeten we nog bijbetalen ook... In Nieuw Zeeland kiezen we hoogstwaarschijnlijk dus wél voor zo'n verzekering ook al is die belachelijk duur vanwege de lange huurperiode... Maar dat was nog niet alles... Aangekomen op de camping zijn we naar het zwembad gegaan en zakt Jeroen door een stoel heen... Gelukkig niets aan de hand en zei de mevrouw achter de receptie dat dat kan gebeuren en dat het niet erg is :-) maar een pluspuntje was er ook: we hebben weer 'n heerlijke NL stijl barby gehad! Vleesspies, aardappelen, uitje en knoflook op de barby en zelfgemaakte salade erbij. Als toetje een verse ananas. Mjammie! Fruit koop je hier trouwens in stalletjes langs de weg. Gewoon bij de boer. En de mango's, die plukken we van de bomen langs de National 1. Daar rijden we nu al zo'n 2500km op. De National 1 is op veel plaatsen een éénbaans snelweg waar je (hoe ongelofelijk ook) 100km/u mag rijden. Het is de langste National Highway ter wereld. Hij doorkruist alle staten en is 14.500km lang! Hij heeft trouwens wel telkens een andere naam. Van Cairns tot Brisbane heet 'ie de Bruce Highway, van Brisbane naar Sydney de Pacific Highway en van Sydney naar Melbourne de Princes Highway.

Na 2 dagen achter elkaar flink wat kilometers te hebben gereden was het weer tijd voor iets leuks. We zijn in Bundaberg namelijk gestopt vanwege de Bundaberg Rum Distillery. Het was een heel interessante tour door de fabriek. Helaas mochten er geen foto's gemaakt worden want apparaten waarin een batterij zit, mochten niet mee naar binnen. Zelfs onze horloges moesten af. Ze hebben namelijk 2x een grote brand gehad die de fabriek compleet heeft verwoest. Er ligt een enorme hoeveelheid aan 78% alcohol opgeslagen op het terrein. Best explosief dus. Daarom gaat veiligheid voor alles. We hebben alle onderdelen van het proces gezien. Van de geschiedenis, de opslag van grondstoffen, de fermentatie, het destilleren, het bottelen van de flessen tot het proeven van verschillende soorten rum. En dan niet een shotglaasje, nee gewoon volle glazen. Dat laatste vond vooral Jeroen érg interessant. Huzzah!! (Proost in Bundy taal) We hebben na afloop 3 verschillende flessen rum gekocht want 96% van de productie drinken de Australiërs zelf op, 3% wordt geëxporteerd naar Nieuw Zeeland en 1% naar de rest van de wereld. In NL zal de rum dus waarschijnlijk niet te koop zijn. Omdat Jeroen door al dat proeven niet meer in staat was achter het stuur te kruipen, heeft Lissy koers gezet richting Hervey Bay (140km). Daar aangekomen op de camping hebben we meteen een dagtrip geboekt naar Fraser Island.

Vrijdag werden we om 07:30u opgehaald door een 4x4 van Unique Fraser. Op naar de ferry om ons over te zetten. Fraser Island is het op 4 na grootste eiland van Australië en bestaat totaal uit zand. Ook alle wegen dus. Een 4x4 is zeker geen overbodige luxe. Omdat het al een tijdje niet geregend heeft daar is het zand heel los en zijn de 'wegen' in slechte conditie. Veel spinnen dus. Gelukkig niet zoveel dat we vast kwamen te zitten. De organisatie waarmee wij gingen is de enige die in één dag helemaal naar de Champagne Pools en Indian Head rijdt. Normaal gesproken komen daar alleen de mensen die een 2-daagse trip doen en dus overnachten op Fraser. Het was een strak schema maar als we iedere keer op tijd terug zouden zijn, zouden we overal minstens drie kwartier kunnen zijn om te zwemmen of rond te kijken. We hebben heerlijk gezwommen in de Champagne Pools en hebben ons door de stroom laten meevoeren bij Eli Creek. We hebben geluncht op het strand, we zijn bij het Maheno Shipwreck geweest en hebben daarna nog gezwommen bij Lake McKenzie. We hebben enorm genoten van de rit van in totaal 220km. De 'snelweg' op Fraser is 75 mile beach. Gewoon het strand dus waar ze met 90 per uur over heen crossen. Heel gaaf! 'S middags nog een afternoon tea en toen terug naar de ferry. Althans dat dachten we... De weg naar de ferry werd geblokkeerd door een grote 4x4 truck. Zo eentje die ook de Dakar rally rijdt. Daar gaan 16 personen in in plaats van 6 in onze 4x4. Hij zat vast.. De voorwielen tot drie kwart onder het zand door het spinnen.. Er vormde zich een file achter hem van heb ik jou daar. Alle wegen op Fraser zijn namelijk één richting en iedereen moet dus over dezelfde weg naar de ferry. Je kunt je voorstellen dat in het laatste half uur voor de ferry gaat, het best druk is. Afijn... We hebben de ferry van 17:00 uur gemist door die truck. Gelukkig heeft Fraser Island 2 ferry's (en dus 2 afvaarplekken) iedereen ging achteruit op weg naar de andere ferry. Wij ook, al zouden we die ferry niet meer gaan halen want ook die vertrok om 17:00 uur. We zaten hoe dan ook vast tot 20:30 uur. Dan zou de laatste afvaart van de dag zijn. Op weg daar naar toe stond er ook weer iemand vast met z'n motor over de kook. Daar konden we ook niet langs. Dan maar weer een andere route.. Daar kwamen we de truck tegen die de andere truck eruit moest trekken. Tegen het verkeer in... Hij moest hem er namelijk van achter uit trekken omdat zijn voorwielen zover onder het zand stonden. Wij in de achteruit... Uiteindelijk kwamen we om 19:00 uur aan bij de afvaarplaats en waren we om 22:00 uur terug op de camping. Toch 4 uur extra gehad voor hetzelfde geld. Ze doen hun naam Unique Fraser wel eer aan! Haha!

Helaas was het niet zo'n mooi weer toen we de gordijnen open deden. Een stukje verder naar het zuiden dan maar. Op naar Rainbow Beach (131km) om daar hetzelfde weer te hebben... Donkere wolken en miezer. Toch een strandwandeling gemaakt en toen relaxen bij de camper. 'S avonds hebben we nog gezocht naar een leuk barretje maar dat was een onmogelijke opdracht...

Op zondag was het weer zonnig!! :-) we zijn om 06:30 uur opgestaan om dolfijnen te gaan voeren in Tin Can Bay, 20 minuten rijden van Rainbow Beach. Wat een ervaring! Echt geweldig!! We mochten ze twee visjes geven die ze heel voorzichtig uit onze hand aten. Daarna zijn we door gereden naar Gympie voor een korte stop om vervolgens naar Noosa te rijden (175km). Jullie snappen wel waarom we persé daar moesten stoppen... We hebben op het strand gelegen maar omdat het erg hard waaide zaten we binnen no time compleet onder het zand. We zijn toen maar doorgereden naar de camping en hebben daar bij het zwembad gelegen. Ook niet verkeerd!

Maandag is Australia Zoo dag. Op naar crocodile hunter Steve Irwin's dierentuin. Een fantastisch park met een geweldige krokodillenshow. We hebben een hele leuke dag gehad daar! Daarna zijn we naar Kilcoy gereden (138km) voor een overnachting aan Lake Somerset.

Nu op naar Surfers Paradise!

No worries! Xx

• 03 December 2013 - 09:03

Jos De Wit:

Wat schitterend allemaal,wat een belevenissen.Wel spannend met die 4weeldrive.Dolfijnen voeren is ook heel erg leuk

• 03 December 2013 - 10:00

Marielle:

ik kan me nog herinneren dat wij na een bezoek aan de Bundaberg fabriek en de nodige proeverijen de rotonde vanaf de parkeerplaats rechtsom namen.... foutje!!!!
    Ik heb trouwens wel foto's van de fabriek!! lenen?? haha!!

• 03 December 2013 - 18:21

Paula:

Hoi Lisje en Jeroen, ik zit hier helemaal te genieten! Wat hebben jullie het leuk en wat maken jullie veel mee zeg. Top. Helemaal leuk dat ik jullie zou kan blijven volgen. Liefs Paula, xx

• 03 December 2013 - 18:26

Gina:

Stelletjes genieters, alle cultuur flink opsnuiven en pluk de dag. Heel veel plezier. Enne? Blijven schrijven hoor. Geweldig xxxx

• 06 December 2013 - 09:26

Ben En Ria:

Helemaal gewéldig dat we zo kunnen meegenieten met jullie.

• 09 December 2013 - 11:45

Hoi Lissy en Jeroen,

Wat leuk om jullie verslagen te lezen. Wij zijn net terug van 5 weken Down Under en zo zijn we toch nog een beetje daar. En hoewel jullie een andere route hebben zitten er ook veel herkenbare dingen in jullie verslagen! Veel plezier nog, ik blijf jullie volgen!

Groetjes Linda (vriendin van Tessa)