Airlie Beach -> Yeppoon - Reisverslag uit Yeppoon, Australië van LissyenJeroen - WaarBenJij.nu Airlie Beach -> Yeppoon - Reisverslag uit Yeppoon, Australië van LissyenJeroen - WaarBenJij.nu

Airlie Beach -> Yeppoon

Door: Jeroen & Lissy

26 November 2013 | Australië, Yeppoon

Toen de wekker ging en we de gordijntjes van onze camper opzij schoven en we tussen de wolken door blauwe lucht zagen waren we ontzettend blij! Het zag er naar uit dat het een betere dag zou worden als de zaterdag. Dat betekende goed zicht tijdens de vlucht! We werden opgehaald en naar Whitsunday Airport gebracht. Daar stond een GA8 Airvan op ons te wachten. Een 8 persoons vliegtuigje. Wat een prachtige vlucht hebben we gehad! Over de Whitsundays naar het Great Barrier Reef en weer terug om de Whitsundays goed te bekijken. We hebben prachtige riffen gezien waaronder Heart Reef. Een rif in de vorm van een hartje. Maar ook Whitehaven Beach. Het meest gefotografeerde zandstrand van Australië. Na 1 uur kwamen we weer aan op Whitsunday Airport en was het tijd om naar de haven te gaan. Een snelle boot (900pk) lag op ons te wachten voor een tocht van 120km langs de Whitsundays. We zijn 1,5 uur gaan snorkelen en zijn toen doorgevaren naar Whitehaven Beach voor een lunch. Dit 7km lange strand is ongelooflijk wit en zacht. Het neemt geen warmte op dus je kunt gewoon op blote voeten lopen. Perfect!! Daar hebben we 2,5 uur genoten van het zonnetje. Vervolgens zijn we terug gebracht naar Airlie Beach. Wat een prachtige dag was dit! Om nooit meer te vergeten! Zoals eigenlijk alles wat we zien en doen. Australië is echt fantastisch!

Vanuit Airlie Beach zijn we naar Mackay gereden (197km) waar we hebben overnacht. Verder op weg naar beneden zijn we gestopt in Sarina. Hier is een bezoekerscentrum waar je kunt zien hoe ze suiker maken van rietsuiker. We zijn onderweg namelijk veel rietsuikerplantages tegen gekomen waardoor we (of eigenlijk vooral Lissy) benieuwd waren naar het proces van rietsuiker tot suikerklontje. Dát weten we nu ;-) We hebben verschillende sweet chili sauzen, chutneys, likeurtjes en rum mogen proeven. We hebben een rumlikeur gekocht om op te drinken voor de camper. We kijken er nu al naar uit! Onderweg naar Yeppoon (369km) hebben we weer vreselijk slecht weer gehad. De ruitenwissers konden het maar net aan. Ongelofelijk! Eenmaal aangekomen op de camping zijn we eigenlijk meteen weer vertrokken. Naar Mc Donalds wel te verstaan om gratis te kunnen internetten. Want zoveel campings met gratis WiFi we in het noorden hadden, zo weinig hebben we er nu. Vanuit daar gaan we op zoek naar een restaurant waar we biefstuk kunnen eten. Daar staat deze regio namelijk om bekend. Meer dan 2 miljoen runderen grazen hier in de omgeving... Dat komt dus wel goed met dat biefstukje ;-) Wat ook wel grappig is, is dat we ons nu aan de steenbokskeerkring bevinden. De grens tussen de tropen en de subtropen. Als dat betekent dat we beter weer krijgen vinden we alles prima! Hihi

No worries!! Tot later!

• 26 November 2013 - 09:55

Josdewit:

Wat mooi allemaal,al die eilandjes.Heb je met snorkelen ook nog vissen gezien?Ik denk dat die rumlikeur niet zo lekker zal zijn hoor!!! Ha haGniet ze en tot mails

• 26 November 2013 - 10:39

Yvonne Bras:

Waaah! Wat supergaaf zo'n vlucht boven de whitsundays! Vond het vanuit het water al prachtig, maar van bovenaf is het nóg mooier! En whitehaven beach is gewoon hemels inderdaad! Nu op naar de lekkere steaks. Mocht je voorbij Rockhampton komen, probeer dan de steaks bij Cattle City (hoort bij Best Western hotelletje). Zij hebben al vele prijzen gewonnen!! Heb het adres nog teruggevonden: 139 Gladstone Road :) Geniet ze verder en ik duim op beter weer!!! XX von