Palya! vanuit Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van LissyenJeroen - WaarBenJij.nu Palya! vanuit Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van LissyenJeroen - WaarBenJij.nu

Palya! vanuit Alice Springs

Door: Lissy & Jeroen

09 November 2013 | Australië, Alice Springs

Vanuit Hong Kong zijn we naar Australië gevlogen voor een overnachting in een airport hotel in Melbourne. De volgende ochtend zijn we verder (of eigenlijk 2 uur terug) gevlogen naar Alice Springs. Het midden van Australië. De outback. In dit stadje in the middle of nowhere wonen 30.000 mensen.

In Alice Springs zijn we woensdagochtend vroeg opgehaald voor een 3-daagse kampeersafari in de outback. Na een 6 uur durende trip met een Four Wheel Drive Truck kwamen we aan bij Kata Tjuta. In het tentenkamp stond een lunch op ons te wachten. Na de lunch hebben we de Walpa Gorge Walk gedaan bij 43 graden! Niet normaal wat een hitte! Na een paar minuten lopen ben je doorweekt. Ook moet je blijven drinken en eten om uitdroging te voorkomen. De wandeling was 3km in totaal. Na deze wandeling en een stop bij een uitkijkpunt waar zowel Kata Tjuta ofwel "The Olga's" én Uluru te zien waren, zijn we naar een ander uitkijkpunt gegaan. Daar hebben we onder het genot van een glas champagne de verandering van kleuren van Uluru door de zonsondergang gezien. Heel bijzonder hoe Uluru er elke paar minuten anders uitziet. Het deed ons erg denken aan de Grand Canyon. In het donker zijn we teruggereden naar het tentenkamp voor een Aussie Barby (BBQ) We hebben kameel en kangaroe geproefd! Heerlijk!

Op dag twee van ons outback avontuur zijn we om 4 uur opgestaan om zo vroeg mogelijk (en dus voor de hitte) de tocht om Uluru af te kunnen leggen. Dit is een wandeling van 10km rondom Uluru waarbij je een prachtige zonsopkomst te zien krijgt. Werkelijk grandioos!! Na het voltooien van de wandeling stond er een aboriginal te wachten voor een wandeling van 1,5km om ons meer te vertellen over onder andere de geschiedenis rondom Uluru. Zo is het niet toegestaan om iets mee te nemen uit het nationale park. Sommige toeristen doen dat toch. Zij nemen bijvoorbeeld een steen of zand mee en roepen daarmee het kwaad af over zichzelf. Dit gebeurt ook als je een foto maakt van de gedeeltes waar fotograferen verboden is. Er gaan verhalen rond dat er slechte dingen gebeuren met mensen die de regels niet hebben gerespecteerd. Dat risico hebben we daarom maar niet genomen ;-)
Na de wandelingen zijn we teruggekeerd naar het kamp voor een lunch en zijn we naar Kings Canyon gereden (+/- 3 uur) daar aangekomen hebben we een duik genomen in het zwembad van het tentenkamp en een koud biertje gedronken in de pub.

Dag drie in de outback begon iets later dan de andere dagen. 05:30 uur ging de wekker voor een wandeling van 6km in Kings Canyon. Het was geen wandeling over vlak terrein zoals rond Uluru maar over ruig terrein omhoog en omlaag. Het begon al met een heel steile klim. Heart Attack Hill genaamd... Je kunt wel raden hoe dat was... Na de wandeling zijn we teruggegaan naar het kamp voor de lunch en zijn we in de 4WD teruggereden naar Alice Springs.

Omdat we gewaarschuwd waren voor de weersvoorspellingen hebben we de ballonvaart verplaatst van zondagochtend naar zaterdagochtend. Dit om te voorkomen dat het niet door zou gaan vanwege sterke wind en we geen herkansing zouden hebben (zondagavond vliegen we naar Cairns namelijk) Om 03:45 uur zijn we opgestaan en om 03:50 uur werden we gebeld dat de ballonvaart vanwege te sterke wind niet door zou gaan. Of we zondag mee wilden?! Ja tuurlijk!! Terug naar bed maar weer.. Desondanks hebben we de dag goed besteed aan het wassen van onze kleding, het huren van een fiets, het bezoeken van de RFDS -> Royal Flying Doctor Service en The School of the Air.

De basis van de RFDS was erg leuk en leerzaam om te zien. Zo wisten we bijvoorbeeld niet dat de RFDS ook uitrukt om mensen in de outback op te halen voor een orgaan transplantatie of dat ze wekelijks diverse plaatsen bezoeken waar ze een spreekuur houden . Het gebied dat ze vanuit Alice Springs bereiken ligt binnen een straal van ca. 800km. De RFDS heeft meer dan 21 bases en 63 vliegtuigen. Elke 2 minuten wordt er een persoon vervoerd/geholpen door RFDS. Erg indrukwekkend om te zien en het is dus noodzakelijk voor de personen die leven in het moeilijk bereikbare binnenland van Australië! Deze service is voor hen de enige manier om te overleven.

We hebben ook The School of the Air bezocht. Helaas werd er geen les gegeven vanuit het grootste klaslokaal ter wereld want net zoals bij ons gaan de kinderen op zaterdag en zondag niet naar school :-) The School of the Air is een afstandsonderwijsorganisatie die les geeft via radio en internet aan 120 kinderen in geïsoleerde gebieden. Zij hebben thuis allemaal een radio/computerverbinding met de studio in Alice Springs. Thuis worden ze begeleid door een tutor. Dit kan één van de ouders zijn, maar ook iemand die is aangenomen om het kind te begeleiden. Het leerplan wat wordt gevolgd door The School of the Air is hetzelfde als op publieke scholen in het land. Hierdoor lopen de kinderen geen achterstand op. Lesmateriaal wordt aan het begin van het schooljaar per luchtpost verstuurd en de kinderen sturen eens in de twee weken de gemaakte opdrachten terug naar de juf/meester. Het is machtig om te zien hoe er hier wordt omgegaan met de grote afstanden. The School of the Air bestrijkt een gebied van 1.300.000 km2. Er zijn klasgenootjes die meer dan 1800km bij elkaar vandaan wonen. Bizar toch?!

Zondagochtend ging om 03:30 uur de telefoon. Moeder natuur werkt niet echt mee dit weekend want door sterke wind ging ook vandaag de ballonvaart niet door... Een grote teleurstelling omdat dit iets is wat we allebei heel graag wilden doen... Nou goed als dat het ergste is wat misgaat deze reis dan kunnen we er wel mee leven. De dag wordt nu doorgebracht rondom het zwembad. Ook niet verkeerd bij deze temperaturen in Alice ;-)

Vanavond vliegen we naar Cairns om onze reis aan de oostkust voort te zetten. Jullie horen van ons!

• 10 November 2013 - 00:58

JP:

Wat heerlijk om jullie fantastische verhaal te lezen!! Have fun!! Xx

• 10 November 2013 - 01:16

Marielle :

Heimwee ten top! En dat gaat alleen maar erger worden... ;-)
    Lekker blijven genieten...
    P.s. Las net op Twitter dat Floortje Dessing onderweg is naar Oz. Ze vliegt via Kuala L.
    Misschien spotten jullie haar nog...ergenssss...? Je weet maar nooit.
    X Mar

• 10 November 2013 - 09:06

Tom:

Is een flink verhaal weer. Leuk om alles zo te lezen.
    Filmpie van de Wit productie is ook leuk.

Geniet er nog even van we appen:)

Xx

• 10 November 2013 - 12:18

Ben En Ria:

Geweldig !! Wij hebben zo te zien op exact dezelfde plek in Kings Canyon foto's gemaakt. Gááf hoor. En Ayers Rock (Uluru), wát een kei hè ? Bizar die Flying Doctors en School of the Air. Wij herbeleven en genieten met jullie mee....!!

• 10 November 2013 - 12:34

Jos De Wit:

Wat een leuk verslag hebben jullie weer gemaakt.Wel jammer dat de ballonvaart niet doorging,maar er zullen nog genoeg andere dingen op jullie pad komen .

• 10 November 2013 - 14:32

Marijke En Geert Rutjes- Van Merwijk:

Dankjewel voor jullie felicitatiekaart voor ons 1 jarig huwelijk!
    Wat attent dat je daar bij alle voorbereidingen ook nog aan gedacht hebt!
    Helaas.... dus niet op onze trouwdag in de ballon?
    Maar ja..dan moet Jeroen zijn huwelijksaanzoek maar later in de reis plannen?
    Blijf schrijven dan blijven wij mee genieten!
    Wij gaan nu zo de bovenste taart vd huwlijkstaart opsmikkelen? als hij nog lekker is?
    Maar ze zeggen dat het kan.
    kuskus
    Geert & Marijke

• 10 November 2013 - 15:11

Yvonne EnJoop:

Geweldig verslag zeg en ja inderdaad jammer
    dat de ballonvaart niet door ging

• 10 November 2013 - 17:59

Paula:

Wat hartstikke leuk weer om te lezen allemaal. Veel plezier!!

• 10 November 2013 - 21:17

Tessa:

Tof, tof, tof!
    Misschien ergens anders in een ballonnetje stappen??
    Geniet er weer van!
    Xxx

• 11 November 2013 - 12:53

Yvonne Braspenning:

Wat een avonturen al tot zover! Heel erg leuk om te lezen! Geniet nu van jullie tocht langs de Oostkust, krijg al stilletjes heimwee ;) En niet treuren om die ballonvaart, er komt nog zoveel moois!!! Have fun!!! Kuss Yvonne

• 11 November 2013 - 23:46

Uncle Jan:

Wat een leuk verslag. Geweldig dat jullie dit ondernemen. geniet ervan, ik ben nu al benieuwd hoe jullie Queensland vinden en niet te vergeten de great barrier rif. Geen last van de muggen ???

• 13 November 2013 - 20:54

Kiwi:

Hey lieve Lis en Jeroen,

Vandaag jullie kaartje gehad! Super leuk :D nog nooit post gehad uit Ausssie! En die postzegel omg, verliefd een koalaaaa!

Had al veel eerder willen reageren, had niet in de gaten (via de telefoon) dat er al drie verhalen waren! Maar zooo mooi om te lezen, t filmpje ook super leuk! Ik verheug me stiekem al op het volgende verslag ;)

Geniet er maar lekker van... het is hier herfstachtig saai Nederland, daar mis je niets aan!

Dikke kus van Daan en mij -xxx-

• 16 November 2013 - 08:22

Anouk Papapostolou:

Klinkt allemaal echt geweldig en wat een interessant verhaal RFDS. Geniet er lekker van! Xxx